Home » Blog » Eiwitten zijn belangrijk

Eiwitten zijn belangrijk

Gepubliceerd op 26 september 2019 om 11:31

Het belang van eiwitten

Eiwitten / Aminozuren

Het menselijk lichaam breekt de eiwitten (proteïnen) in het voedsel af tot aminozuren voor de aanmaak van lichaamseigen eiwitten en als energiebron. Eiwitten vormen een bestanddeel van alle cellen en weefsels zoals spierweefsels, botten, huid, haar en nagels. Wanneer het lichaam een tekort heeft aan bepaalde aminozuren maakt de lever ze zelf en we noemen deze de niet-essentiële aminozuren. Het lichaam kan niet alle (ruim 20) aminozuren zelf maken en heeft er 8 (baby's 9) nodig vanuit het voedsel en we noemen deze de essentiële aminozuren.

Essentiële aminozuren Niet-essentëile aminozuren
Fenylalanine Alanine
Histidine (alleen voor baby's) Arginine
Isoleucine Asparagine en asparaginezuur
Leucine Carnitine
Lysine Cystine en cysteine
Methionine Glutamine en glutaminezuur
Threonine Glycine
Tryptofaan Hydroxipoline
Valine Proline
Serine
Tyrosine

Eiwitfuncties

Continu vindt er in het lichaam een afbraak van eiwit uit het te verteren voedsel plaats voor de opbouw van nieuw te vormen eiwitten uit aminozuren. Eiwit is noodzakelijk voor diverse lichaamsprocessen en een gezond functionerend lichaam. Verder zijn eiwitten onderdeel van allerlei onmisbare stoffen in het lichaam zoals transporteiwitten, antilichamen, enzymen en hormonen.

Te veel of te weinig eiwitten

Wanneer men te eenzijdig eet of een onvolwaardige voeding heeft wat betreft de inname van voldoende en goed opneembare eiwitten kunnen lichaamsfuncties waarbij eiwitten een rol spelen door eiwitondervoeding niet meer of maar deels vervult worden. Verschijnselen als moeheid, groeiachterstand, slechte wondgenezing, weerstandsvermindering, oedeem, gestoorde spijsvertering, dunne huid, dunne bloedvatwanden en een verstoorde opname van voedingsstoffen kunnen hierdoor ontstaan.

 

Een teveel aan eiwitten kan een grote belasting voor de nieren zijn en kan er uitdroging (vooral bij zuigelingen) ontstaan. Ook wordt het niet meer benut als bouwstof en het teveel aan eiwit wordt opgeslagen als vetweefsel, met als gevolg dat men dikker wordt.

Eiwitbronnen

Je hebt zowel dierlijke als plantaardige eiwitten en deze hebben een verschil in biologische waarde en netto-eiwitbenutting voor het lichaam. Er zijn eiwitten met een hoge biologische waarde en netto-eiwitbenutting en hebben een eiwitstructuur die lijkt op die van het lichaam, deze zitten veelal in vlees, vis en zuivel. Een kippenei heeft de hoogste biologische waarde en netto-eiwitbenutting. Plantaardige eiwitten hebben een lagere biologische waarde en netto-eiwitbenutting dan vlees, vis of zuivel. Wel komen witte rijst, sojabonen en aardappelen behoorlijk in de buurt van vis en rundvlees.

Voedingsmiddel Biologische waarde Netto-eiwitbenutting
Lichaamseigen eiwit 100 100%
Kippenei 96 93%
Melk 90 86%
Vis 79 79%
Rundvlees 76 76%
Witte rijst 75 70%
Sojabonen 75 72%
Aardappelen 71 67%
Tarwe (volle korrel) 67 61%
Havermout 66 61%
Tarwebloem 52 52%
Erwten 48 44%
Peulvruchten 35 32%

Een eiwit dat lijkt op de structuur van het lichaamseiwit is voor het lichaam beter en sneller voor opbouw en herstel


Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.